Pantun untuk renungan

HALUS TERATUR JAMBANGAN CEMPAKA,
DI TEPI JEJAWI MOLEK KEDIDI;
TAKKAN LUNTUR SEMANGAT MERDEKA,
DIJULANG PERTIWI SENTOSA ABADI.

Thursday, September 23, 2010

sering alpa!!

dalam kehidupan seharian manusia semakin alpa dan lupe dimanakah letaknya semangat kemerdekaan yang pernah menjadi titik permulaan kepada pembinaan negara..........
masing-masing dengan agenda tersendiri. Bagi sestengah pihak yang masih jahil tentang kemerdekaan hanya tahu melaungkan suara menyatakn tentang merdeka. namun adekah semua ini tersemai dalam hati rakyat yang dikatakan mempunyai nilai budi bahasa yang tinggi, sopan santun yang tinggi. kemerdekaan bukan hanya pada nama tapi bagaimana kita menghayatinya.
rusuhan berlaku disana sini, inikah masyarakat melayu yang diagung-agungkan??

Rusuhan adalah satu bentuk gangguan sivil yang terdiri daripada kumpulan yang tidak teratur dan mengamuk secara tiba-tiba serta bertindak melakukan keganasan, laku musnah atau jenayah lain. Sementara seseorang individu mungkin cuba memimpin atau mengawal rusuhan, rusuhan selalunya kucar-kacir dan tidak teratur.
Rusuhan biasanya berlaku sebagai reaksi kepada kesedihan tertentu atau rasa tidak puas hati. Sepanjang sejarah, rusuhan berlaku kerana keadaan kerja serta taraf hidup yang teruk, penentangan terhadap kerajaan, penentangan terhadap cukai, konklik antara kaum atau agama, ataupun setelah kekalahan sesebuah pasukan di sesuatu acara sukan terutamanya bola sepak.
Rusuhan lazimnya melibatkan vandalisme serta kemusnahan harta awam dan persendirian. Harta spesifik yang disasarkan bergantung kepada punca rusuhan serta pihak yang terlibat. Sasaran termasuklah kedai, kereta, restoran, institusi milik kerajaan, serta rumah ibadat..

No comments:

Post a Comment